11111
Vissza
Archivum / 2017. 09. 22. Világ Legnagyobb Tanórája- Ökoiskola program
2017. 09. 22. Világ Legnagyobb Tanórája- Ökoiskola program

MIRŐL SZÓL A VILÁG LEGNAGYOBB TANÓRÁJA?

 

A Világ Legnagyobb Tanórája egy olyan nemzetközi, globális oktatási projekt, amelyhez számos ország – köztük Magyarország is – csatlakozott.  Ennek célja, hogy a világ minden részén egy időben, a 2017. szeptember 18 és 24. közötti héten megrendezésre kerüljön az a Tanóra, amit az ENSZ szakértői csapata készített el a tudatos táplálkozás, felelős élelmiszerfogyasztás témakörében.  A tanóra fő témája a tudatos táplálkozás, felelős élelmiszerfogyasztás. 

 

A gimnáziumban sok osztály volt részese a programnak.

A 9.a Horváthné Baumgartner Eszter, 10.k Sinkó Andrea, 10.b Ecker Éva, 10.a Horváth Zsuzsa tanárnők illetve a 10.c osztály Pezenhófer György tanár úr koordinálásával vett részt az interaktív osztályfőnöki tanórán.

A 11.k Szemes Ildikó tanárnővel angol órán illetve Lőrinczné Váradi Valéria tanárnővel etika órán beszélték meg az egészséges táplálkozás kritériumait.

A 12.k Lőrinczné Váradi Valéria tanárnővel életvitel órán meg is kóstolták az ételeket nem csak beszéltek a témáról

 

Kissné Németh Eszter tanárnő osztályával az egészséges táplálkozás témáját csoportmunkában valósította meg. Mindegyik csapat más –más témát mutatott be plakátok segítségével: a zöldségek és gyümölcsök, az egészséges étrend és a helytelen táplálkozás következményei álltak a középpontban.

10. b osztály dr Nagyné Pászthory Ágnes tanárnővel német nyelven elkészítet plakátok segítségével dolgozta fel a témát

A tanulók és a tanárok egyöntetűen hasznosnak tartották a programot, hiszen az egészséges táplálkozás része az egészségünk megőrzésének.

Lukács Kata 10.c

Milyen az élet ételérzékenységgel?

A mai osztályfőnöki órán (09.21) az ételérzékenységgel, illetve az egészséges táplálkozással foglalkoztunk. Sok érdekességet megtudtam, habár van tapasztalatom a témában. Laktóz érzékeny vagyok és én is beszéltem pár szóban erről. Elmondtam, hogy ennek különböző erőssége van és személyenként máshogy jelentkeznek a tünetei. Én szerencsésnek vallom magam, mert én nem tartozom a súlyosan érzékenyek csoportjába, de ugyanúgy meg kell válogatnom azt, hogy mit eszek, valamint iszok. Ha van lehetőségem, mindenből a laktóz menteset választom és a családom is ezeknek a termékeknek a felhasználásával főz, vagy étkezik. Ha erre nincs lehetőségem, szerencsére van tabletta, amit ha tejtermék fogyasztása előtt elrágok, nem lesznek problémáim. Ezért volt nekem nagyon furcsa, hogy például a glutén érzékenységnél ilyenre nincs lehetőség. Ami még megdöbbentett, hogy az éttermekben, a glutén mentes ételek elkészítéséhez külön helység kell, a szállóliszt is ártalmas. A laktóz mentes termékek sem olcsók, de a glutén mentesek nagyon drágák. Meghallgatuk még az osztály sportolóit is, hogy nekik mennyire lényeges az egészséges táplálkozás. A válasz többségben az volt, hogy igen, de mivel legtöbben hobbi szinten űzik még, így nem lesz semmi baj belőle, ha esetleg megesznek egy csokoládét. A beszélgetésen kívül még páran hoztunk palacsintát és süteményt. Az almáspalacsinta nagyon jól sikerült a süteményekkel egyaránt, de elfogyott az általam készített gltuén-laktóz mentes amerikai palacsinta is. Rá kellett döbbenem, hogy nem csak az áruk drága a liszt érzékenyeknek készített termékeknek, de használni is nehéz ezeket. Az állaguk eltér a szokványostól, könnyebben morzsolódnak és málnak szét. Összességében nagyon jól sikerült ez az óra, mindenki jól lakott és sokat megtudtunk. Ezen kívül rá kellett jönnöm, hogy bár néha nehéz ezzel élni, vannak olyanok, akiknek nehezebb. Jó volt látni, hogy mások, hogy élik meg ezt és tippeket is kaptam a továbbiakra. Én nagyon hasznosnak találtam az órát.

 

 

Tapasztalataim az osztályfőnöki óráról

Véleményem szerint a gluténmentes ételek sokkal egészségesebbek, és kevésbé hizlalnak, bár az ízvilágukat nehéz megszokni.Nekem a tanórán két dolog tetszett a legjobban. Az egyik, amikor a Kata elmesélte a saját kis „történetét”, amely egyedi és érdekes. A családomban senki sem glutén érzékeny, így engem hatalmas meglepődés fogott el, amikor megtudtam, hogy egy glutén érzékeny ember estleg mennyi vizsgálaton megy át mire kiderül a problémája. A második pedig, hogy sosem gondoltam volna, hogy ilyen gluténmentes ételek is finoman fogyaszthatók. Nekem személy szerint a Lisa süteménye mindent vitt, bár a palacsinta se maradt le. Én még sosem ettem ilyen ételeket úgy hosszabb időn át, de szerintem teljesen megszokható és lehet egyszer még ki is próbálom ezt a fajta étkezést. Igaz lehet sokáig kell próbálkozni, mire valami finomat produkál az ember ezekkel az alapanyagokkal, de a végeredmény lehet nagyon jó is, ahogyan ezt az órán tapasztaltam. Ezen az órán azért sok dolgot tudtam meg erről az egészségesebb táplálkozásról, mint eddig.

 

World’s Largest Lesson – What can we do for a sustainable World?

World’s Largest Lesson introduces the Sustainable Development Goals to children and young people everywhere and unites them in action – at least that’s Unicef’s imagination about this lesson and that what is mentioned on its official website. But the real question is: what can we, students from Hungary do to take action for the main goals of the project? A lot more than we could even think about. That is what we discussed on an anomalous English lesson. We do not have to think of big things – we cannot change the World in one day. It’s widely enough if we take a look at our own life and our own environment. Like what do we eat? Do we support sustainability? Do we know where our food comes from? What is the package like? Do we throw away the waste of the package or recycle it? And: do we waste the food what we just bought? These are easy questions, but with answering them wisely, these are small steps for a better World. With throwing the waste in a dustbin or even with collecting paper, glass, and PET-bottles separately thus letting it able to be recycled – we’ve just done something, something good for our Earth. But going along the list (btw which can be viewed at www.worldslargestlesson.globalgoals.org) the most we, teens can do in action is creating gender-equality. Sadly, it is widespread even among us to ignore this really – really important question. But the fact is; we are the generation who is able to solve this problem. By not patronising women and letting them fully apply their job (yes, in school, too) is a step towards gender equality. Like c’mon with the typical stereotypes; why would a man be better than a woman in Maths, Physics, or Chemistry? And gender equality is applied on the other sex, too. Why would a woman be better in Literature, History, or Arts? These are the questions and debates that if we answer and argue properly it could be the start of something new, something better. It all starts with our lives. Sustainability starts with us. We just have to be open about it. Because we all want an Earth on which living is a great thing.

Kapcsolódó képekv38.jpgv1.jpgv2.jpgv5.jpgv6.jpgv7.jpgv8.jpgv9.jpgv10.jpgv11.jpgv12.jpgv13.jpgv14.jpg10.c osztály10.c osztályv17.jpgv18.jpgv20.jpgv21.jpgv22.jpgv23.jpgv24.jpgv25.jpgv26.jpgv28.jpgv29.jpgv30.jpgv31.jpgv33.jpgv34.jpgv35.jpgv36.jpgv37.jpgv38-2.jpgfenntartható-5.jpg
kísérletigénylés

Kísérleti időpont foglalásához egy űrlap kitöltésével adhat meg néhány szükséges adatot. Töltse ki az űrlapot, majd küldje el részünkre!

Űrlap kitöltése
2013. Szeptember
Órarend
Az órarend jelenleg nem tartalmaz egy időpontot sem.