11111
Vissza
Archivum / 2017 április 20: Fizika mindenkié...100 fizika kísérlet
2017 április 20: Fizika mindenkié...100 fizika kísérlet

Szembe jön a fizika, ha …   Fizika mindenkié 3.0.

  1. felvonás:

Miértek…

A fizika szembe jön velünk, ha nem térünk ki előle…

Pl. április 4-én, a KDG-laborban is ott volt, minden kísérletben, ráadásul,  Blaise Pascal gondolatát kicsit aktualizáltuk, miszerint: „A fizika és a biológia annyira komoly szakterületek, hogy egyetlen alkalmat sem szabad elmulasztanunk arra, hogy szórakoztatóbbá tegyük ezeket.”  Szóval…

 Miért is került a laborba a múlt kedden egy zacskó spagetti? És miért nem volt érte mérges a Laborvezetőnk, amikor a darabjai szétszóródtak? És miért hagyta, hogy a morzsálódó pirítós kenyeret nézegessük?

És hogyan járult hozzá, (ha már a kísérletben szereplő sör csak alkoholmentes lehetett…), hogy egyes diákoknak komoly megpróbáltatás legyen egy egyenes vonalon végig menni?

Mi köze van a habos kakaónak az Apolló űrprogramhoz?

Leonardo da Vinci és Gothard Jenő munkásságát számos témában kapcsolatba lehet hozni, de vajon a lófarok (értsd női copf)  - egyenlettel mi módon?

A laborunkban az egyik legnagyobb létező interaktív táblát szerelték fel. Ezen a délutánon még egy kis filmnézésre is sor került. Mr. Keating a Holt költők társaságából ugyanarról tanított a tanári asztal tetején (!), mint Professzor Atsuki Higashiyama, Ritsumeikan University College of Letters) Japánban az Amanohashidate ( „híd a mennybe”) turisztikai látványosságot csodálva. De mi a szabály? Hogyan kell ezt a meseszép tájat csodálni?

S persze, ha laboros MOZAIK foglalkozás, akkor ott vannak a társtudományok is!

Amikor arról beszéltünk, hogy mi a közös egy temetőben és egy lovastanyában (tényleg, mi is a közös?), akkor Kovacsics tanárnő a magyarázatában még a repceföldről is említést tett. Hogyan is jött szóba a repce?

És Horváth Gábor, a legfrissebb (2016) magyar  Ig – Nobel díjas tudós vajon büszke a díjára, vagy inkább restelli??? Vagy erősen vakaródzik, ha erről a kutatásáról faggatják?

Van, aki csak akkor néz tükörbe, ha véletlenül nekiszalad… Van, akiknek pedig kimondottan javasolják, hogy betegségük idején a tükör elé/mögé (!?) üljenek. Valódi gyógykezelés ez vagy csak placebó – hatás? Kik azok a tudósok, akik ezt tanulmányozták erős vakarózás közepette?

Apropó, orvostudomány! Hogyan lehet előállítani a legolcsóbban házilag „Bioptron – lámpát”? Mennyire találékonyak a magyarok?

És az utolsó kérdés:

Miért csak 4 diák kap ötöst fizikából, ha megválaszolják ezeket a kérdéseket?

  1. felvonás:

Hogyanok…

A fizika szembe jön velünk, ha nem térünk ki előle…

Élménypedagógia 2017. április 6-án.

A 9.k osztálynak ezen a napon a 3. órája fizika volt. Ők egy speciális tankönyvből tanulnak, így az aznapi téma az ingamozgással kezdve a rezgésekkel és a hullámokkal foglalkozott.

Az óra előtt hanghullámokat keltett Bendi kampány-zenekara, amelyet a hallgatóság tapssal jutalmazott meg. Így persze szó esett az órán a vastaps kialakulásáról.

„Igen érdekes folyamat a vastaps kialakulása. A közönség a neki tetsző előadást tapssal jutalmazza.

Ha igazán tetszett a produkció, akkor a kezdetben különböző fázisú tapsok (inkoherens taps) szinkronizálódnak. Kialakul a vastaps (szinkronizált taps), melynek periódusideje kétszerese

a kezdeti tapsénak. Aztán a vastaps felbomlik, majd újra kialakul, és így tovább.

 A szabadtéri előadásokon általában nem jön létre a vastaps, a nézők közötti gyenge csatolás miatt.

A diktatúrákban szokás volt a „vezért” vastapssal köszönteni. A vastaps hosszú ideig való fennmaradása mutatta, hogy az egyéneket nem az őszinte tetszésnyilvánítás hajtotta, hanem pusztán a megfelelő hangerő elérése.”

és lám, a kiürítési gyakorlaton hiába tapsolt többször együtt 0 3700 diák, vastaps nem jött létre…

Az órán hullámokat is keltettünk, pl. maguk a diákok is „hullámoztak”. A tankönyvi lecke pedig a focimeccsek világába is elkalauzolt bennünket:

„A Dél-Amerikában több évtizede ismert szurkolói tetszésnyilvánítást, a La Ola -t (mexikói hullámot) az 1986-os mexikói labdarúgó világbajnokságon ismerte meg a világ. A közönség soraiban néhány ember feláll, felemeli a kezét, majd leül. Amikor a szomszédok ezt észlelik, akkor ők is ezt teszik. Igen látványos, ahogy ez a hullám végighalad a stadion lelátóján.”

A kiürítési gyakorlaton aztán újra hullámozhatott az osztály, de most már egy stadionnyi emberrel együtt.

És persze ne feledkezzünk meg a szélről és vízről sem. Míg kint a beengedésre várakoztunk (Réka szerint ez volt a „besűrítési gyakorlat”) a szél korbácsolta a főbejárathoz közeli kis medence vízét, hullámokat keltve, ugyanúgy, mint ahogy arról az iskolai órán szó esett… 

Tehát ezen a délelőttön is körbevett minket a fizika…

 

  1. felvonás:

Ahogyanok…

A fizika szembe jön velünk, ha nem térünk ki előle…

Ahogyan mi ünnepeljük a KDG 100. tanévét:

többek között 2017. április 20-án 100 (!) fizika kísérlet elvégzését tervezzük  a 100 éves KDG-ben…

Az 1. órában a 9. c-ben egyensúlyi kísérletekkel találkoznak a diákok Horváthné Szőke Gyöngyi tanárnő vezetésével;

a 2. órában Horváthné Szőke Gyöngyi tanárnő óráján a 10. b-ben Horváth ÁdámKovács Bence, és Séllei Bence a Naprendszer részeiről tart kísérleti – modellező bemutatót;

a 3. órában a 9. k osztály diákjai Sinkó Andrea tanárnővel együtt 30 kísérlettel szórakoztatják egymást;

a 4. órában a 10. k-sokkal Horváth Zsuzsa tanárnő a gravitációs gyorsulás értékét méri ki nagy pontossággal;

a 6. órában a labor előtti folyosón vagy egy tucat kísérlettel magyarázzuk a cirkuszi artistamutatványokat.

Ahogyan felkérték az ország összes fizikatanárát és a természettudományi tantárgyakat oktató tanár kollégákat, hogy tanítványaikkal együtt legyenek a fizika nagykövetei – csatlakoztunk mi is.

 

Ahogyan Győrbe invitálnak: Mobilis Interaktív Kiállítási Központba, ahol

a Kísérletbazár a régió legnagyobb tudománynépszerűsítő közönségrendezvénye. 2017- ben már negyedik alkalommal rendezi meg a Mobilis.

A Kísérletbazár a régió legnagyobb tudománynépszerűsítő közönségrendezvénye. 2017- ben már negyedik alkalommal rendezi meg a Mobilis.

A Mobilis Interaktív Kiállítási Központ 2017. április 21-én negyedik alkalommal rendezi meg a régió legnagyobb tudománynépszerűsítő közönségrendezvényét, a Kísérletbazárt. A tudományos élményközpont programján egyedülálló bemutatkozási lehetőséget nyújt kreatív, innovatív, kísérletező diákcsapatok és iskoláik ígéretes pedagógiai projektjei számára.

Időpont: 2017. április 21. péntek, 9:00-16:00

Helyszín: a Mobilis épületében

 

Kapcsolódó képekf1-2.jpgf2-2.jpgf3-2.jpgf4-2.jpgf5-2.jpgf6-2.jpgf7-2.jpg
kísérletigénylés

Kísérleti időpont foglalásához egy űrlap kitöltésével adhat meg néhány szükséges adatot. Töltse ki az űrlapot, majd küldje el részünkre!

Űrlap kitöltése
2013. Szeptember
Órarend
Az órarend jelenleg nem tartalmaz egy időpontot sem.