Szembe jön a fizika, ha … Fizika mindenkié 3.0.
- felvonás:
Miértek…
A fizika szembe jön velünk, ha nem térünk ki előle…
Pl. április 4-én, a KDG-laborban is ott volt, minden kísérletben, ráadásul, Blaise Pascal gondolatát kicsit aktualizáltuk, miszerint: „A fizika és a biológia annyira komoly szakterületek, hogy egyetlen alkalmat sem szabad elmulasztanunk arra, hogy szórakoztatóbbá tegyük ezeket.” Szóval…
Miért is került a laborba a múlt kedden egy zacskó spagetti? És miért nem volt érte mérges a Laborvezetőnk, amikor a darabjai szétszóródtak? És miért hagyta, hogy a morzsálódó pirítós kenyeret nézegessük?
És hogyan járult hozzá, (ha már a kísérletben szereplő sör csak alkoholmentes lehetett…), hogy egyes diákoknak komoly megpróbáltatás legyen egy egyenes vonalon végig menni?
Mi köze van a habos kakaónak az Apolló űrprogramhoz?
Leonardo da Vinci és Gothard Jenő munkásságát számos témában kapcsolatba lehet hozni, de vajon a lófarok (értsd női copf) - egyenlettel mi módon?
A laborunkban az egyik legnagyobb létező interaktív táblát szerelték fel. Ezen a délutánon még egy kis filmnézésre is sor került. Mr. Keating a Holt költők társaságából ugyanarról tanított a tanári asztal tetején (!), mint Professzor Atsuki Higashiyama, Ritsumeikan University College of Letters) Japánban az Amanohashidate ( „híd a mennybe”) turisztikai látványosságot csodálva. De mi a szabály? Hogyan kell ezt a meseszép tájat csodálni?
S persze, ha laboros MOZAIK foglalkozás, akkor ott vannak a társtudományok is!
Amikor arról beszéltünk, hogy mi a közös egy temetőben és egy lovastanyában (tényleg, mi is a közös?), akkor Kovacsics tanárnő a magyarázatában még a repceföldről is említést tett. Hogyan is jött szóba a repce?
És Horváth Gábor, a legfrissebb (2016) magyar Ig – Nobel díjas tudós vajon büszke a díjára, vagy inkább restelli??? Vagy erősen vakaródzik, ha erről a kutatásáról faggatják?
Van, aki csak akkor néz tükörbe, ha véletlenül nekiszalad… Van, akiknek pedig kimondottan javasolják, hogy betegségük idején a tükör elé/mögé (!?) üljenek. Valódi gyógykezelés ez vagy csak placebó – hatás? Kik azok a tudósok, akik ezt tanulmányozták erős vakarózás közepette?
Apropó, orvostudomány! Hogyan lehet előállítani a legolcsóbban házilag „Bioptron – lámpát”? Mennyire találékonyak a magyarok?
És az utolsó kérdés:
Miért csak 4 diák kap ötöst fizikából, ha megválaszolják ezeket a kérdéseket?
- felvonás:
Hogyanok…
A fizika szembe jön velünk, ha nem térünk ki előle…
Élménypedagógia 2017. április 6-án.
A 9.k osztálynak ezen a napon a 3. órája fizika volt. Ők egy speciális tankönyvből tanulnak, így az aznapi téma az ingamozgással kezdve a rezgésekkel és a hullámokkal foglalkozott.
Az óra előtt hanghullámokat keltett Bendi kampány-zenekara, amelyet a hallgatóság tapssal jutalmazott meg. Így persze szó esett az órán a vastaps kialakulásáról.
„Igen érdekes folyamat a vastaps kialakulása. A közönség a neki tetsző előadást tapssal jutalmazza.
Ha igazán tetszett a produkció, akkor a kezdetben különböző fázisú tapsok (inkoherens taps) szinkronizálódnak. Kialakul a vastaps (szinkronizált taps), melynek periódusideje kétszerese
a kezdeti tapsénak. Aztán a vastaps felbomlik, majd újra kialakul, és így tovább.
A szabadtéri előadásokon általában nem jön létre a vastaps, a nézők közötti gyenge csatolás miatt.
A diktatúrákban szokás volt a „vezért” vastapssal köszönteni. A vastaps hosszú ideig való fennmaradása mutatta, hogy az egyéneket nem az őszinte tetszésnyilvánítás hajtotta, hanem pusztán a megfelelő hangerő elérése.”
és lám, a kiürítési gyakorlaton hiába tapsolt többször együtt 0 3700 diák, vastaps nem jött létre…
Az órán hullámokat is keltettünk, pl. maguk a diákok is „hullámoztak”. A tankönyvi lecke pedig a focimeccsek világába is elkalauzolt bennünket:
„A Dél-Amerikában több évtizede ismert szurkolói tetszésnyilvánítást, a La Ola -t (mexikói hullámot) az 1986-os mexikói labdarúgó világbajnokságon ismerte meg a világ. A közönség soraiban néhány ember feláll, felemeli a kezét, majd leül. Amikor a szomszédok ezt észlelik, akkor ők is ezt teszik. Igen látványos, ahogy ez a hullám végighalad a stadion lelátóján.”
A kiürítési gyakorlaton aztán újra hullámozhatott az osztály, de most már egy stadionnyi emberrel együtt.
És persze ne feledkezzünk meg a szélről és vízről sem. Míg kint a beengedésre várakoztunk (Réka szerint ez volt a „besűrítési gyakorlat”) a szél korbácsolta a főbejárathoz közeli kis medence vízét, hullámokat keltve, ugyanúgy, mint ahogy arról az iskolai órán szó esett…
Tehát ezen a délelőttön is körbevett minket a fizika…
- felvonás:
Ahogyanok…
A fizika szembe jön velünk, ha nem térünk ki előle…
Ahogyan mi ünnepeljük a KDG 100. tanévét:
többek között 2017. április 20-án 100 (!) fizika kísérlet elvégzését tervezzük a 100 éves KDG-ben…
Az 1. órában a 9. c-ben egyensúlyi kísérletekkel találkoznak a diákok Horváthné Szőke Gyöngyi tanárnő vezetésével;
a 2. órában Horváthné Szőke Gyöngyi tanárnő óráján a 10. b-ben Horváth Ádám, Kovács Bence, és Séllei Bence a Naprendszer részeiről tart kísérleti – modellező bemutatót;
a 3. órában a 9. k osztály diákjai Sinkó Andrea tanárnővel együtt 30 kísérlettel szórakoztatják egymást;
a 4. órában a 10. k-sokkal Horváth Zsuzsa tanárnő a gravitációs gyorsulás értékét méri ki nagy pontossággal;
a 6. órában a labor előtti folyosón vagy egy tucat kísérlettel magyarázzuk a cirkuszi artistamutatványokat.
Ahogyan felkérték az ország összes fizikatanárát és a természettudományi tantárgyakat oktató tanár kollégákat, hogy tanítványaikkal együtt legyenek a fizika nagykövetei – csatlakoztunk mi is.
Ahogyan Győrbe invitálnak: Mobilis Interaktív Kiállítási Központba, ahol
a Kísérletbazár a régió legnagyobb tudománynépszerűsítő közönségrendezvénye. 2017- ben már negyedik alkalommal rendezi meg a Mobilis.
A Kísérletbazár a régió legnagyobb tudománynépszerűsítő közönségrendezvénye. 2017- ben már negyedik alkalommal rendezi meg a Mobilis.
A Mobilis Interaktív Kiállítási Központ 2017. április 21-én negyedik alkalommal rendezi meg a régió legnagyobb tudománynépszerűsítő közönségrendezvényét, a Kísérletbazárt. A tudományos élményközpont programján egyedülálló bemutatkozási lehetőséget nyújt kreatív, innovatív, kísérletező diákcsapatok és iskoláik ígéretes pedagógiai projektjei számára.
Időpont: 2017. április 21. péntek, 9:00-16:00
Helyszín: a Mobilis épületében
Kísérleti időpont foglalásához egy űrlap kitöltésével adhat meg néhány szükséges adatot. Töltse ki az űrlapot, majd küldje el részünkre!
Űrlap kitöltése