11111
Vissza
Archivum / ADVENT A LABORBAN / HARGITÁN
ADVENT A LABORBAN / HARGITÁN

Hagyomány nyomán hagyomány

A KDG - ben 2018. december 18 – án immár 6. alkalommal tartottunk a laborban karácsonyi előadást Michael Faraday hagyományát követve. Ezt a mostani foglalkozás több dolog is különlegessé tette. Részben az, hogy vendégeket is hívtunk: a szombathelyi Tankerület vezetőit illetve a KDG egykori tanárait. Másrészt a nap során két előadást tartottunk, hogy több érdeklődő diák részt tudjon venni.

„Vagy mélyen az emlékezetemben él, hogy minden megmozdulásunk metaforikus értelemben a várakozás, a jobbnak a várása jegyében történt … ” - vezette be az órát Szentgyörgyváriné Kovács Éva tanárnő Sütő András szavaival.

 Az idei témánkat az irodalom és a természettudományok kapcsolata adta az: Advent a Hargitán című darab elemzésével.

 

Amikor maga az út a fontos, nem a cél…

 Az Advent a Hargitán darab megdolgoztatja az olvasóját, nézőjét. A történet több síkon mozog, ugrál az időben, mitológiai műveltséget feltételez; egy színésznő három szerepet játszik…

Megírásakor (Sütő András 1984 – ben fejezete be) és a Nemzeti Színház ősbemutatóján elsősorban segélykiáltásként szólt Erdélyért. 2018 telén a Hevesi Sándor Színház előadásában a szerelmi szál dominált.

A 11. k osztály diákjai több oldalról közelítettek a Sütő darab felé – egy szakdolgozat fejezeteit követve rácsodálkozhattak a benne rejlő nyelvi, kifejezésbeli gazdagságra; ékes szókincsére; felismerhettek benne népszokásokat valamint ma már iskolában is tanított karácsonyi népdalt; szín – és számszimbolika motívumrendszerét fejtegethették…

A diákok ezáltal betekinthettek egy magyar – német szakos egyetemi hallgató szakdolgozatába, amelyet Balázs Ildikó  Egy értelmezési lehetőség: Sütő András Advent a Hargitán című drámájának motívumrendszere címmel írt meg Debrecenben.

Talán ezzel a karácsonyi előadással volt eddig a tanároknak is a legtöbb dolga. Mindhárman el(újra)olvasták a darabot, megnézték a zalaegerszegi előadást a 11. k-s diákokkal együtt és az osztály még egy drámapedagógiai órán is megpróbálták feldolgozni a történetet.

          

 

 

 

 

 

 

 

 

 Az Advent a Hargitán beköltözött a szereplők mindennapjaiba. Egyszerű, jelzésértékű kellékeket, ruhadarabokat kerestek, amelyek az előadás során segítették a hallgatóság eligazodását a történetben, díszletet terveztek, az ablakokra jégvirágokat varázsoltak; lámpásokat készítettek- ebben a 12. a szorgos nebulói is segítettek, ők a csonkagúla alakú lámpások készítése közben ismerkedtek meg az idom geometriájával-; nyári utazások emlékképeit elevenítették fel, milyen is a Hargita, ahol a történet játszódik…

…megérkezés… 

                                    

A diákok a darab kivonatát olvasták fel, mint a színészek az olvasópróbákon – s az egyes kiemelt részek kulcsszavaihoz kémiai – biológiai – fizikai kísérletet társított Kovacsics Bernadett és Sinkó Andrea tanárnő.   

Kovacsics Bernadett tanárnő olyan lelkesen mesélt a jégmadárról, a madár szokásairól, a madárról, a madarak ékszeréről, tollazatáról, röpképéről, mintha naponta látná a röptét a Gyöngyös partján… Kémiai kísérletei során a teremben meleg jeget, kristályokat, jégcsapokat növesztett és növesztetett a részt vevőkkel, de még a jégmadár színeit is előhívta Fehling – reakcióval.

Megragadta a szöveg kínálta lehetőséget s beszélt a természetes és mesterséges hibernációról, példákat hozva az állatvilágból és humánorvoslás területéről.

Megtudhatták a résztvevők azt is, hogy milyen képekből tevődik össze az álom, hogy miért álmodhatott Kisréka Zetelaki Gáborról s miért álmodik ízekkel a szakács és miért „hall” álmában hangokat a zenész…

A fizika számos területét megidézte a színdarab: optikát – hol sejtheti a fénytörés miatt halat a vízbe bukó jégmadár; kinematikát – a hóban látható lábnyomok nyomán nyomozhatunk a nyomot hagyók sebessége, súlya, és kiléte után; hőtant – mert Bódi Vencel házában Réka jeget olvaszt a melegítőn; hullámtant – hiszen a jégmadár a lehető legkisebb hullámveréssel bukik alá a vízbe; statikát – hiszen a  lavina – hósuvadás a hegyoldalról egyensúlyvesztés miatt leomló hótömeg.

Ki gondolta volna, hogy a hargitai temetőpásztor meséjét ugyanúgy a sajátidő fogalmának bevezetésével lehet megfejteni, mint a relativitás elméletéből ismert ikerparadoxont.

Az alkalmi üveg – fúvós zenekar ugyan megbirkózott a feladatával, elpikulálták az ősbemutatóhoz írt jégmadár – dalt, de Gyurácz Eszter remek fuvolajátéka adta vissza igazán Orbán György ősbemutatóhoz írt dallamát.

Köszönet Sütő Andrásnak a színműért! Köszönet a 11.k osztály diákjainak, hogy megidézték nekünk Bódi Vencelt, a két Zetelakit és a két Rékát! Köszönet Mozaik - foglalkozások tanárainak, hogy ilyen szép adventi készülődéssel ajándékozhattuk meg egymást!

2018. december 20.

Kapcsolódó képek12-2.jpg18-2.jpg24-2.jpg38-2.jpg40-2.jpg20181218_110944-2.jpg20181218_111125-4.jpg20181218_111324-2.jpg20181218_111919-2.jpg20181218_112204-2.jpg20181218_112726-2.jpg20181218_131121-2.jpg20181218_135002-2.jpg20181218_140026-2.jpg48365506_2322585427811854_8309342553191219200_n-2.jpg48371784_2322586467811750_7705796981204975616_n-2.jpg48372540_2322587054478358_7222134932976435200_n-2.jpg48384671_2322585071145223_2624654909722591232_n (1)-2.jpg48386853_2322586831145047_6399667907181150208_n-2.jpg48398768_2322585867811810_3815965738259185664_n-2.jpgIMG_20181218_112902_STEREO-2.jpgIMG_20181218_130754_STEREO-2.jpgIMG_20181218_133053_STEREO-2.jpgIMG_20181218_133101_STEREO-2.jpgIMG_20181218_191005 (1)-2.jpgTánc-2.jpg
kísérletigénylés

Kísérleti időpont foglalásához egy űrlap kitöltésével adhat meg néhány szükséges adatot. Töltse ki az űrlapot, majd küldje el részünkre!

Űrlap kitöltése
2013. Szeptember
Órarend
Az órarend jelenleg nem tartalmaz egy időpontot sem.