Figyelj! Tudtad, hogy Bécsben a Karlsplatz-on 130 méter hosszú felületen kiírták a π jegyeit? 478 számjegyet soroltak fel a tizedesvessző után!
Tudtad, hogy, akár otthonról is keresgélhetsz a BME könyvtárában, s bele is olvashatsz akár az ottani könyvekbe?
Tudtad, hogy akár egy építési engedély kiadása is múlhat azon, ha valaki a π jegyeit csak két tizedes jegyig írja ki és nem négyig?
Gondoltad volna, hogy a Libás Misi jelentése a távírászoknál L, mint ti – tá –ti – ti?
Tudtad, hogy a kémia is csupa π? π-vegyületek, π-kötés, π-víz, óπátok, likoπn, aszπrin…
No és azt tudtad, hogy a π eddig kiszámított egymás után következő számjegyei között előfordul néhány érdekes részlet: többször is a 01234567890 és a 09876543210; egyszer a 314159265358; egyszer a 271828182845, ami az e természeti állandó; egyszer az 111111111111; egyszer a 666666666666; egyszer a 777777777777; egyszer a 888888888888; egyszer a 999999999999?
Tudtad, hogy mindezt a KDG –laborban immár hagyományosan megrendezett π – napon lehetett megtudni?
Március 12- én, két nappal a tökéletes π- day (3. 14. 15. 9 : 26: 53) előtt ismét rendhagyó foglalkozást szerveztünk a laborban. Ahogyan tettük Bálint – napon, most is egy kis színes mozaikkal készültünk a matematikusok vicces ünnepére.
Ecker Éva tanárnő Bécsbe kalauzolt el bennünket, s megmutatta a Karlsplatz metrómegállójának nevezetességét, a „kőbe vésett” és az állandóan aktualizált számokat. Az internet segítségével a diákok ezután a π jegyeinek memorizálását segítő szöveget írtak németül! Hét szavas, értelmes mondatot is sikerült írni a diákoknak!
Szentgyörgyváriné Kovács Éva tanárnő egyszerűnek látszó feladattal állt elő: keressünk meg egy könyvet a könyvtárban! Ám, amikor megtudtuk a címét, a π története, rögtön kiderült, hogy nem is olyan egyszerű vállalkozás ez. S ez még csak a kezdet volt a szimbólumok, kódok, könyvtárkatalógusok közti bolyongásban.
Sinkó Andrea tanárnő arról mesélt, hogy mennyire fontos, hogy mennyire pontos a π, mondjuk a számítógépek ellenőrzésénél, majd a labor új elektromos készletével egy Morse- távírót raktak össze a résztvevő diákok, s a memóriafogas segítségével megtanult JEL szó három betűjét ( .--- . .-..) mindenki le is tudta kopogni .
Látványos feladat következett: Kovacsics Bernadett tanárnő vezetésével felfújt lufikból kellett összeállítani PI - kötést tartalmazó etilén - molekulát. A Google – keresője pedig a rejtvény megfejtéseként π –kötésű, „π-vegyületeket” adott ki: πridin, πrimidin, πrrol!
Horváthné Szőke Gyöngyi tanárnő először a megmutatta π első 1000 jegyét, keresett benne születési dátumot, nevezetes évszámot, érdekes számsorozatokat, majd arra kérte a gyerekeket, hogy menjenek ki a folyosóra és a kiállítás képeit nézegetve, a színkódos π- mozaikot kirakva vagy xilofonon lejátszva a hangjegyekbe kódolt π-t próbálják memorizálni a számjegyeit, mert versenyt rendezünk, ki tud több jegyet szépen, sorban elmondani. A 12. C osztályba járó Cebula Ági mindenki ámulatára csak sorolta, csak sorolta a jegyeket – kiugró teljesítménnyel nyerte a versenyt!
A délutánt egy πknikkel zártuk. Volt ρπ, πskóta, πsztácia, úgy, ahogy kell egy π-ünnepen. Ráadásként Éva nénitől megtudhattuk, hogy hogyan lesz a körből zebra, avagy hogyan készül a látványra és ízre is remek zebra – süti!
A közelmúltban nem volt és közeljövőben nem lesz ilyen tökéletes π- napunk. S mivel ez szombatra esett, mindenki otthon ünnepelhetett kedvére. Gondolom, volt, aki πzzát sütött, volt, aki πtét; s volt, aki megnézte PI élete című filmet. Talán volt, aki a memóriáját edzette és magolta a πjegyeit, vagy éppen, hogy ezt megkönnyítse, πverset faragott vagy netán πnyakláncot fűzött…
Esetleg részt vett egy π – futóversenyen és 3,14 km-t nyargalt le az éremért, hogy ő legyen a chamπon!
Kísérleti időpont foglalásához egy űrlap kitöltésével adhat meg néhány szükséges adatot. Töltse ki az űrlapot, majd küldje el részünkre!
Űrlap kitöltése