11111
Vissza
Archivum / Az idegrendszer a neurológus szemszögéből - Prof Dr. Illés Zsolt interaktív előadása a KDG laborban
Az idegrendszer a neurológus szemszögéből - Prof Dr. Illés Zsolt interaktív előadása a KDG laborban

2019. november 18-án Prof Dr. Illés Zsolt tartott interaktív előadást a gimnázium természettudományos laborjában. A 4. órában a biológia tantárgy iránt érdeklődő közel 80 diák töltötte fel pótszékek segítségével a 36 férőhelyes labort.

Prof. Dr. Illés Zsolt a Dél-Dániai Egyetem Neurológiai Klinikájának professzora, 1982-ben érettségizett a Kanizsai Dorottya Gimnáziumban. 1988-ban végzett a Pécsi Orvostudományi Egyetem Általános Orvosi Karán. 1992 óta dolgozik a Pécsi Tudományegyetem Neurológiai Klinikáján. 2010-től a Pécsi Tudományegyetem egyetemi tanára, 2011-től a Klinikai és Kísérletes Neuroimmunológiai Tanszék vezetője. 2012-től a Dél-Dániai Egyetem Neurológiai Klinikájának professzora.

Interaktív előadását az idegrendszer felosztásával kezdte. Beszélt a központi és perifériás részről. Arról, hogy milyen funkciókért felelős az egyik és miért felelős a másik egység.

   

Bemutatta az idegrendszert felépítős sejteket, elmondta szerepüket, kiemelte a támasztósejtek (glia) fontosságát az ingerületvezetésben.

   

Megismerhettük azt az eljárást, amellyel az emberi agyból egy szeletet kinyerve, kimutatható a szöveti állományt felépítő sejtek aránya. Szó volt a szinapszisokról (idegsejt „kapcsolódás”), amelyek biztosítják az ingerület átadását. Kiemelt néhány serkentő szinapszis neurotranszmittert (ingerületátvivő anyag). Elmondta a dopamin, a szerotonin és a melatonin szerepét a mindennapokban. Jellemezte a központi idegrendszer különböző területeinek funkcióit. Összehasonlította az "ősi" agy és az "emberi" agy eltérő működését.

   

Szó volt a velünk született de "elmaradt", illetve a felnőtt korban is megmaradt reflexekről. Előbbi például a Babinski reflex, amely a csecsemőknél mutatható ki. Ha végighúzzuk a talpon az ujjunkat, a csecsemő nagyujja előre billen (felnőtt korban behúzzuk). A központi idegrendszer érésével felnőtt korra ez a reflex eltűnik. Ezzel a kísérlettel igazolható egy esetleges központi idegrendszeri sérülés, amikor is a válaszreakció ismét kiváltható. Megismerkedhettek a diákok a jobb és a balfélteke eltérő funkcióival, szerepével.

    

A Professzor interaktív módon bemutatta és magyarázta a patella reflex folyamatát. 

    

Megtapasztalták a diákok, egy egyszerű egyensúlyi kísérlettel, hogy csukott szemmel kitárt karokkal hova" helyezzük" magunkat a környezetünkbe. Szó volt az utazási betegségek idegrendszeri hátteréről, valamint arról, hogy miért alakul ki és hogyan tudjuk kivédeni ezeket a kellemetlen élményeket. 

Megtudhattuk, hogy minden korosztálynak más-más az alvásigénye. Valamint azt is, hogy az agyunkban a negatív anyagok eltakarítását végző "személyzet" ekkor tud nyugodtan dolgozni. Ezért is fontos az agyunk pihenése.

Zárásként, egy videó segítségével bebizonyította számunkra, hogy a pozitív élmények mint például a zenék, milyen aktívan stimulálják az emberi agyat. Érdekes volt látni az MRI felvételen, hogy ha magunk nem is tudjuk eldönteni, hogy a hallott zene számunkra kellemes vagy sem, az agyunk eldönti helyettünk...

Az előadás hangulatát, valamint pozitív kicsengését talán azzal a mondattal lehetne a legjobban jellemzni, amelyet az egyik diák fogalmazott meg: ..."Az egyetlen rossz dolog az volt az előadásban, hogy vége lett..."

 

Kovacsics Bernadett

Kapcsolódó képekill1.jpgill 18.mp4
kísérletigénylés

Kísérleti időpont foglalásához egy űrlap kitöltésével adhat meg néhány szükséges adatot. Töltse ki az űrlapot, majd küldje el részünkre!

Űrlap kitöltése
2013. Szeptember
Órarend
Az órarend jelenleg nem tartalmaz egy időpontot sem.