11111
Vissza
Archivum / FIZIKA MINDENKINEK 5.0 SZOMBATHELYEN ARTISTAISKOLA - cirkuszi tanóra a Richter Flórián Cirkuszban 2019 április 26-án
FIZIKA MINDENKINEK 5.0 SZOMBATHELYEN ARTISTAISKOLA - cirkuszi tanóra a Richter Flórián Cirkuszban 2019 április 26-án

11.20 Kicsengettek a 4. óráról

A Szombathely öt iskolájából indulva kb. 350 diák és 20 tanár „nyakába vette a várost”, hogy a nap hátralévő tanóráit a Richter Flórián Cirkusz óriássátrában töltse el.

12.30 Becsengettek az Artista Iskolában

A cirkusz társulatának két diák (Richter Angelina és Richter Kevin) is tagja. Ők a természettudományokat a próbák és az előadások során is tanulják, azaz a gyakorlatban.

A pénteki „Artista iskola” program résztvevői bepillantást nyerhettek egy-egy biológia, fizika, matematika, kémia, irodalom, testnevelés óra-töredékbe, az illusztráció most nem tankönyvi ábra, hanem egy-egy cirkuszi produkció volt a Richter Flórián Cirkusz 2019-es új műsorából!

Az első óra: matematika

1. példa:

Richter Kevin „Magyar posta” című produkciója alatt a kör alakú manézsban a lovait különböző hosszúságú gyeplőkkel tartja, vezeti. Óhatatlanul eszünkbe juthat a kör kerülete, a koncentrikus kör, a húrok, és a sugársor fogalma. Egy felülnézeti képpel, rajzzal asztalon is meg lehet tervezni a produkciót, de a porondon egyszerűbb beállított lovakhoz igazítva kimérni. 

Házi feladat: Vajon a kör egy belső pontjából hogyan lehet érintőt húzni a körhöz?

 

2. példa:   

Egy csonkakúp alakú test (mint például az elefánt posztamense vagy egy vödör) a palástjának alkotójára fektetve képes körbe gurulni. A körök sugarát, amelyen végiggurulnak a csonkakúp élei, a csonkakúp adatai határozzák meg.

Abba a csonkakúpba, amely pont végiggurul a manézs pereme mentén, a 13 méter sugarú körön, bele kell szoktatni egy kis állatot, aki képes végighajtani a „járművét”.

Házi feladat: Vajon, ha a fent említett csonkakúp alapköre 78 cm átmérőjű kör, a csonkakúp alkotója 1 méter, a porond sugara 13 méter, akkor mekkora legyen a csonkakúp fedőlapja, hogy pont a manézs peremén gurulhasson végig?

    

 

Második óra: természetismeret (biológia és fizika)

Az Elastic Fantastic csoport légtornász száma biológiai és fizikai kiegészítést kapott.

A három fiú megmutatta, milyen is a bungee-jumping a kupolába szerelt trapézok között.

Az izomrostok szerkezete majdnem olyan, mint az a gumikötél-rendszer, amelyen rugóztak a művészek.

   

Fizika óráról ismert a rugóállandó fogalma. Ha párhuzamosan kapcsolunk rugókat, akkor a rugóállandók összeadódnak, azaz egy erősebb rugórendszert kapunk.

Az artistákat több szálas gumiheveder tartja, ezen rugóznak, illetve szabadesésüket ezek a szalagok lassítják le és fogják meg a végén.

  

Tehát rövid ideig az ugrók szabadeséssel zuhannak, ennek apropóján, megemlékeztünk báró Eötvös Lorándról, a fizika magyar fejedelméről is.

100 éve halt meg, centenáriumi évét ünnepli a fizikus társadalom.

A nehézségi gyorsulás pontos mérésére Eötvös Loránd speciális torziós ingát fejlesztett ki.

A nehézségi gyorsulás értéke a Földön a 45° földrajzi szélességen, tengerszinten

gn= 9,80665 m/s2, tehát ilyen gyorsulással kezdenek zuhanni a „mélybe ugrók”, míg a gumikötél ezt engedi, vagyis le nem lassítja őket.

S ha már fizika, akkor megemlítendő az is, hogy a szombathelyiek ezen a napon a FIZIKA MINDENKIÉ országos rendezvényhez is csatlakoztak ezzel az órával.

  

Házi feladat:

Ha egy gumiszalag végére nehezéket kötünk, akkor az, a gumiszalag rugalmasságától és a ráakasztott nehezék nagyságától függően megnyúlik valamennyire.

Ha egy 70 kg tömegű artista derekára kötnek egy gumiszalagot, rajta függeszkedve a szalagot megnyújtja.

Mennyi lesz a rendszer rugalmassági együtthatója az egy szalagos esethez hasonlítva, ha 4 egyforma gumiszalagot kapcsolunk egymás mellé (párhuzamosan)?  Mennyivel nyúlnak meg ilyen esetben az egyes szalagok? 

 

Harmadik óra: Lélektan

„Ki a manézs koronázatlan királya? Nehéz választani, hiszen a cirkusz hierarchiája bonyolult rendszer.

A légtornászok bátorsága előtt mindenki fejet hajt. Az állatidomárok tekintélye hátborzongató. Az akrobaták, zsonglőrök, bűvészek varázslatos technikai tudását irigykedve bámuljuk.

Csak a bohóc figurája megfoghatatlan, mert egy más dimenzió misztikus lénye ő.

Hivatásuk a szórakoztatás, hiszen két ember között a legrövidebb távolság a nevetés.”

(Takács Máriusz: Bohócnak születni kell – részlet)

  

A bohóc a kihívott négy fiúból stabil, egymást tartó rendszert „hajtogatott”.

Házi feladat:

Dominókból készíthető el az alábbi képen látható építmény. Úgy tűnik, szinte lehetetlenség felépíteni… Vajon hogyan lehet ügyesen összerakni?

  

 

Negyedik óra: természetismeret (mértan és biológia)

Cesar Pindo – Elastiic Man 62 kg tömegű, testmagassága 162 cm, a gumiember rendkívüli képessége, hogy elképzelhetetlen pozíciókba tudja "hajtogatni" a testét, így például egy 41 cm x 42 m x 45 cm-es dobozba is bele tud bújni.

Dél-Amerikában és Európában a legnagyobb cirkuszokban, színházakban és varietékben lépett fel, most pedig a kanizsais tanárok tanársegédeként szerepel.

Házi feladat:

 A produkciója alapján adjál becslést az emberi test sűrűségének értékére!

  

(Hogyan lehetne ezt az értéket pontosabban meghatározni?)

 

Ötödik óra: természetismeret (fizika és kémia)

Szandra, a cirkusz indiai elefántja, mint ahogy ez egy igazi borbélyhoz illik, jól tudja, hogy a borbélynak be kell pamacsolni a vendég arcát borotválás előtt.

A borbély a szappanon nedves pamaccsal készít habot, és azt a pamaccsal hordja fel az arcra. A borotvaszappan feladata a szőrzet felpuhítása, a bőr előkészítése és a megfelelő siklás biztosítása, a súrlódás lecsökkentése a borotvapenge számára.

A folyadékban oldott anyagok csökkentik a felületi feszültséget és növelik a folyadékok nedvesítő képességét, ezáltal könnyebb az arc felületét, a szőrszálakat benedvesíteni, bevonni.

Eötvös Loránd, és foglalkozott többek között a felületi feszültség hőmérsékletfüggésének vizsgálatával is.

Szappanbuborékot a gyerekek is szívesen fújnak. A szappanos, mosószeres folyadék egy kipróbált recept szerint így készíthető el otthon házilag:

Keverjük össze a hozzávalókat: 5 dl langyos víz, 2,5 dl mosogatószer, 3 evőkanál glicerin (gyógyszertárban beszerezhető), 1 teáskanál cukor. Szívószállal máris fújható a buborék.

 

A cirkuszi órán kipróbálhatták a gyerekek, hogyan lehet óriási habkígyót készíteni törölköző és ásványvizes palackból eszkábált fújó segítségével.

Házi feladat:

Hogyan keletkezik az óriási habkígyó? Mire alapozható az a feltevés, hogy az elefánt is tudna óriási habkígyót fújni?

A kicsorbult, eléletlenedett borotvát Szandra hogyan feni meg az előadások során?

 

Hatodik óra: természetismeret (fizika és biológia)

Ugródeszkacsoport által használt cirkuszi ugródeszka egy olyan libikóka, amelyet hosszú, rugalmas deszkából készítenek párnázott végekkel.

Ezzel az akrobatikus szerkezettel artistákat repítenek a magasba úgy, hogy egy vagy két artista ugrik rá a szabad végére.

A levegőbe repített ún. forgó emberoszlopra vagy vastag matracokra érkezik.

Ha a forgó a sima talajra érkezne, akkor nagyon megütné magát. A gerincoszlop terhelésének csökkentése miatt is fontos, hogy puhább felületre érkezzenek.

A perdületmegmaradással magyarázható közismert jelenség a szaltózás. Amikor valaki szaltót ugrik, összegömbölyödik, hogy lecsökkentse a tehetetlenségi nyomatékát, és megnövelje a szögsebességét, vagyis gyorsabban forogjon.

   

Házi feladat:

Hogyan lehet megnövelni az ún. forgó mozgásának (elugrásának) kezdeti sebességét?

Hogyan mozognak a szaltózás befejezésekor az artisták?

Miért jobb, ha 60-80 cm vastag matracokra érkezik a forgó, mintha puszta talajon fejezné be a mutatványt?

   

Hetedik óra: természetismeret (fizika és biológia)

Teddy, a dél-amerikai oroszlánfóka remekül tudta a fizikát, az orrán labilis egyensúlyi helyzetben tartotta majd hordozta a labdát.

A produkció végén nem maradt el természetesen a taps. Ám most maga a művész, Teddy is megtapsolta saját magát, uszonnyá módosult végtagjaival.

Házi feladat:

Mit jelent az, hogy egy egyensúlyi helyzet labilis? Egy artista mikor lehet labilis egyensúlyi helyzetben?

14:00 – Kicsengettek.

„Vége… Kiürül a porond… Csak nézed, hiszen itt zajlott a varázslat. Pár perces műsorszámok talán több évi gyakorlás után! Igen, ezt kellene megtanulni még, ezt a kitartást, ezt az elszántságot! Nem elég vakmerőnek lenni, itt minden óramű pontossággal működik napról napra.

Sokszor úgy tűnt, ezen a helyen nincs is gravitáció… Hogy a fizika törvényei itt nem is érvényesek!

… ha nagyon őszinte akarsz lenni, akkor azért el kell ismerned, hogy itt valóban majdnem minden műsorszámban volt egy kis fizika! S legközelebb már nem csak ámulni, de a magyarázatok alapján bizonyos dolgokat érteni is fogsz!”

(Sinkó Andrea: Fizika a cirkuszban - részlet)

 

A diákok elindultak hazafelé. A házi feladat példáinak megoldását 2019. május 15-ig adhatják le fizika tanáruknál.

Médiamegjelenések:

https://www.nyugat.hu/tartalom/cikk/kanizsai_dorottya_gimnazium_cirkusz_oraja?fbclid=IwAR3YJyeJQ-NQXkKPMY4Atje3q3qdybpcKxe_pji0qz6cNgooJApBK3LPCdE

https://www.vaol.hu/kozelet/helyi-kozelet/cirkusz-es-tudomany-diakok-a-manezsban-2973412/?fbclid=IwAR22QaEPvjcUtIxMy44K5jVEZbRmaNGaEKKBQA46ILhyVQGZBc0-opOWwJM

 

Artistaiskola 2019. 04. 26. 20:51

Cirkusz és tudomány: diákok a manézsban

BTK

Négy általános iskolából és kilenc gimnáziumi osztályból érkeztek gyerekek pénteken az Artistaiskola tanórájára.

A Richter Flórián Cirkusz társulata és a Kanizsai gimnázium tanárai együtt mutatták be, hogyan tanulhatnak fizikát, biológiát, matematikát, kémiát és irodalmat a diákok a manézsban.

A cirkusz társulatában két gyerek van: Kevin és Angelina a mindennapokban tapasztalják, a diákok könyvből tanulják a természettudományos tantárgyakat.

A tegnapi rendhagyó órán kanizsais tanárok – Sinkó Andrea, Kovacsics Bernadett és Merklin Ferenc – segítségével ismerkedhettek fizikai, biológiai, irodalmi szituációkkal.

Kiderült például, hogy 251 éve ugyanakkora – 13 méter átmérőjű – a porond: 1768-ban, Londonban nyitott az első modern kori cirkusz, azóta nem változtattak a méretén, így könnyen megoldhatók a vendégszereplések a világ bármely pontján.

 

Fotó: Szendi Péter

Artistaiskola a Richter Flórián Cirkusz és a KDG közreműködésével.
Koncentrikus körökben: a lovak járását modellezik 

A körről gyakorlati tapasztalatot is szereztek: amikor lovak járnak körbe, a manézs peremével együtt kell mozdulniuk koncentrikus körökben – ezt öt gimnazista modellezte szalagokkal.

Aztán bungee - jumping produkciót bámultak szájtátva a diákok: hárman a kupolába szerelt trapézok között röpködtek. Kémia és biológia szempontjából kaptak információt: mi az az anyag, ami rugalmas, de bizonyos terhelés után szakad.

Az irodalmat is becsempészték: egy részlettel Thomas Mann Mario és a varázslójából és Kántor Péter A cirkusz című versével.

 

 

A Kanizsai Dorottya Gimnázium Cirkusz órája

Nyugat.hu 2019.04.26.22:10

Richter Flórián Cirkusz társulata és a Kanizsai Dorottya Gimnázium tanárai együtt mutatják be, hogyan tanulhatnak fizikát, biológiát, matematikát, kémiát és irodalmat a diákok a manézsban.

Pénteken kihelyezett tanórát tartott a Szombathelyi Kanizsai Dorottya Gimnázium. A helyszín a Zanati út volt, azon belül is az ott helyett kapott Richter Flórián Cirkusz.

 

Fotó: Nagy Jácint

kísérletigénylés

Kísérleti időpont foglalásához egy űrlap kitöltésével adhat meg néhány szükséges adatot. Töltse ki az űrlapot, majd küldje el részünkre!

Űrlap kitöltése
2013. Szeptember
Órarend
Az órarend jelenleg nem tartalmaz egy időpontot sem.