11.20 Kicsengettek a 4. óráról
A Szombathely öt iskolájából indulva kb. 350 diák és 20 tanár „nyakába vette a várost”, hogy a nap hátralévő tanóráit a Richter Flórián Cirkusz óriássátrában töltse el.
12.30 Becsengettek az Artista Iskolában
A cirkusz társulatának két diák (Richter Angelina és Richter Kevin) is tagja. Ők a természettudományokat a próbák és az előadások során is tanulják, azaz a gyakorlatban.
A pénteki „Artista iskola” program résztvevői bepillantást nyerhettek egy-egy biológia, fizika, matematika, kémia, irodalom, testnevelés óra-töredékbe, az illusztráció most nem tankönyvi ábra, hanem egy-egy cirkuszi produkció volt a Richter Flórián Cirkusz 2019-es új műsorából!
Az első óra: matematika
1. példa:
Richter Kevin „Magyar posta” című produkciója alatt a kör alakú manézsban a lovait különböző hosszúságú gyeplőkkel tartja, vezeti. Óhatatlanul eszünkbe juthat a kör kerülete, a koncentrikus kör, a húrok, és a sugársor fogalma. Egy felülnézeti képpel, rajzzal asztalon is meg lehet tervezni a produkciót, de a porondon egyszerűbb beállított lovakhoz igazítva kimérni.
Házi feladat: Vajon a kör egy belső pontjából hogyan lehet érintőt húzni a körhöz?
2. példa:
Egy csonkakúp alakú test (mint például az elefánt posztamense vagy egy vödör) a palástjának alkotójára fektetve képes körbe gurulni. A körök sugarát, amelyen végiggurulnak a csonkakúp élei, a csonkakúp adatai határozzák meg.
Abba a csonkakúpba, amely pont végiggurul a manézs pereme mentén, a 13 méter sugarú körön, bele kell szoktatni egy kis állatot, aki képes végighajtani a „járművét”.
Házi feladat: Vajon, ha a fent említett csonkakúp alapköre 78 cm átmérőjű kör, a csonkakúp alkotója 1 méter, a porond sugara 13 méter, akkor mekkora legyen a csonkakúp fedőlapja, hogy pont a manézs peremén gurulhasson végig?
Második óra: természetismeret (biológia és fizika)
Az Elastic Fantastic csoport légtornász száma biológiai és fizikai kiegészítést kapott.
A három fiú megmutatta, milyen is a bungee-jumping a kupolába szerelt trapézok között.
Az izomrostok szerkezete majdnem olyan, mint az a gumikötél-rendszer, amelyen rugóztak a művészek.
Fizika óráról ismert a rugóállandó fogalma. Ha párhuzamosan kapcsolunk rugókat, akkor a rugóállandók összeadódnak, azaz egy erősebb rugórendszert kapunk.
Az artistákat több szálas gumiheveder tartja, ezen rugóznak, illetve szabadesésüket ezek a szalagok lassítják le és fogják meg a végén.
Tehát rövid ideig az ugrók szabadeséssel zuhannak, ennek apropóján, megemlékeztünk báró Eötvös Lorándról, a fizika magyar fejedelméről is.
100 éve halt meg, centenáriumi évét ünnepli a fizikus társadalom.
A nehézségi gyorsulás pontos mérésére Eötvös Loránd speciális torziós ingát fejlesztett ki.
A nehézségi gyorsulás értéke a Földön a 45° földrajzi szélességen, tengerszinten
gn= 9,80665 m/s2, tehát ilyen gyorsulással kezdenek zuhanni a „mélybe ugrók”, míg a gumikötél ezt engedi, vagyis le nem lassítja őket.
S ha már fizika, akkor megemlítendő az is, hogy a szombathelyiek ezen a napon a FIZIKA MINDENKIÉ országos rendezvényhez is csatlakoztak ezzel az órával.
Házi feladat:
Ha egy gumiszalag végére nehezéket kötünk, akkor az, a gumiszalag rugalmasságától és a ráakasztott nehezék nagyságától függően megnyúlik valamennyire.
Ha egy 70 kg tömegű artista derekára kötnek egy gumiszalagot, rajta függeszkedve a szalagot megnyújtja.
Mennyi lesz a rendszer rugalmassági együtthatója az egy szalagos esethez hasonlítva, ha 4 egyforma gumiszalagot kapcsolunk egymás mellé (párhuzamosan)? Mennyivel nyúlnak meg ilyen esetben az egyes szalagok?
Harmadik óra: Lélektan
„Ki a manézs koronázatlan királya? Nehéz választani, hiszen a cirkusz hierarchiája bonyolult rendszer.
A légtornászok bátorsága előtt mindenki fejet hajt. Az állatidomárok tekintélye hátborzongató. Az akrobaták, zsonglőrök, bűvészek varázslatos technikai tudását irigykedve bámuljuk.
Csak a bohóc figurája megfoghatatlan, mert egy más dimenzió misztikus lénye ő.
Hivatásuk a szórakoztatás, hiszen két ember között a legrövidebb távolság a nevetés.”
(Takács Máriusz: Bohócnak születni kell – részlet)
A bohóc a kihívott négy fiúból stabil, egymást tartó rendszert „hajtogatott”.
Házi feladat:
Dominókból készíthető el az alábbi képen látható építmény. Úgy tűnik, szinte lehetetlenség felépíteni… Vajon hogyan lehet ügyesen összerakni?
Negyedik óra: természetismeret (mértan és biológia)
Cesar Pindo – Elastiic Man 62 kg tömegű, testmagassága 162 cm, a gumiember rendkívüli képessége, hogy elképzelhetetlen pozíciókba tudja "hajtogatni" a testét, így például egy 41 cm x 42 m x 45 cm-es dobozba is bele tud bújni.
Dél-Amerikában és Európában a legnagyobb cirkuszokban, színházakban és varietékben lépett fel, most pedig a kanizsais tanárok tanársegédeként szerepel.
Házi feladat:
A produkciója alapján adjál becslést az emberi test sűrűségének értékére!
(Hogyan lehetne ezt az értéket pontosabban meghatározni?)
Ötödik óra: természetismeret (fizika és kémia)
Szandra, a cirkusz indiai elefántja, mint ahogy ez egy igazi borbélyhoz illik, jól tudja, hogy a borbélynak be kell pamacsolni a vendég arcát borotválás előtt.
A borbély a szappanon nedves pamaccsal készít habot, és azt a pamaccsal hordja fel az arcra. A borotvaszappan feladata a szőrzet felpuhítása, a bőr előkészítése és a megfelelő siklás biztosítása, a súrlódás lecsökkentése a borotvapenge számára.
A folyadékban oldott anyagok csökkentik a felületi feszültséget és növelik a folyadékok nedvesítő képességét, ezáltal könnyebb az arc felületét, a szőrszálakat benedvesíteni, bevonni.
Eötvös Loránd, és foglalkozott többek között a felületi feszültség hőmérsékletfüggésének vizsgálatával is.
Szappanbuborékot a gyerekek is szívesen fújnak. A szappanos, mosószeres folyadék egy kipróbált recept szerint így készíthető el otthon házilag:
Keverjük össze a hozzávalókat: 5 dl langyos víz, 2,5 dl mosogatószer, 3 evőkanál glicerin (gyógyszertárban beszerezhető), 1 teáskanál cukor. Szívószállal máris fújható a buborék.
A cirkuszi órán kipróbálhatták a gyerekek, hogyan lehet óriási habkígyót készíteni törölköző és ásványvizes palackból eszkábált fújó segítségével.
Házi feladat:
Hogyan keletkezik az óriási habkígyó? Mire alapozható az a feltevés, hogy az elefánt is tudna óriási habkígyót fújni?
A kicsorbult, eléletlenedett borotvát Szandra hogyan feni meg az előadások során?
Hatodik óra: természetismeret (fizika és biológia)
Ugródeszkacsoport által használt cirkuszi ugródeszka egy olyan libikóka, amelyet hosszú, rugalmas deszkából készítenek párnázott végekkel.
Ezzel az akrobatikus szerkezettel artistákat repítenek a magasba úgy, hogy egy vagy két artista ugrik rá a szabad végére.
A levegőbe repített ún. forgó emberoszlopra vagy vastag matracokra érkezik.
Ha a forgó a sima talajra érkezne, akkor nagyon megütné magát. A gerincoszlop terhelésének csökkentése miatt is fontos, hogy puhább felületre érkezzenek.
A perdületmegmaradással magyarázható közismert jelenség a szaltózás. Amikor valaki szaltót ugrik, összegömbölyödik, hogy lecsökkentse a tehetetlenségi nyomatékát, és megnövelje a szögsebességét, vagyis gyorsabban forogjon.
Házi feladat:
Hogyan lehet megnövelni az ún. forgó mozgásának (elugrásának) kezdeti sebességét?
Hogyan mozognak a szaltózás befejezésekor az artisták?
Miért jobb, ha 60-80 cm vastag matracokra érkezik a forgó, mintha puszta talajon fejezné be a mutatványt?
Hetedik óra: természetismeret (fizika és biológia)
Teddy, a dél-amerikai oroszlánfóka remekül tudta a fizikát, az orrán labilis egyensúlyi helyzetben tartotta majd hordozta a labdát.
A produkció végén nem maradt el természetesen a taps. Ám most maga a művész, Teddy is megtapsolta saját magát, uszonnyá módosult végtagjaival.
Házi feladat:
Mit jelent az, hogy egy egyensúlyi helyzet labilis? Egy artista mikor lehet labilis egyensúlyi helyzetben?
14:00 – Kicsengettek.
„Vége… Kiürül a porond… Csak nézed, hiszen itt zajlott a varázslat. Pár perces műsorszámok talán több évi gyakorlás után! Igen, ezt kellene megtanulni még, ezt a kitartást, ezt az elszántságot! Nem elég vakmerőnek lenni, itt minden óramű pontossággal működik napról napra.
Sokszor úgy tűnt, ezen a helyen nincs is gravitáció… Hogy a fizika törvényei itt nem is érvényesek!
… ha nagyon őszinte akarsz lenni, akkor azért el kell ismerned, hogy itt valóban majdnem minden műsorszámban volt egy kis fizika! S legközelebb már nem csak ámulni, de a magyarázatok alapján bizonyos dolgokat érteni is fogsz!”
(Sinkó Andrea: Fizika a cirkuszban - részlet)
A diákok elindultak hazafelé. A házi feladat példáinak megoldását 2019. május 15-ig adhatják le fizika tanáruknál.
Médiamegjelenések:
Artistaiskola 2019. 04. 26. 20:51
Cirkusz és tudomány: diákok a manézsban
BTK
Négy általános iskolából és kilenc gimnáziumi osztályból érkeztek gyerekek pénteken az Artistaiskola tanórájára.
A Richter Flórián Cirkusz társulata és a Kanizsai gimnázium tanárai együtt mutatták be, hogyan tanulhatnak fizikát, biológiát, matematikát, kémiát és irodalmat a diákok a manézsban.
A cirkusz társulatában két gyerek van: Kevin és Angelina a mindennapokban tapasztalják, a diákok könyvből tanulják a természettudományos tantárgyakat.
A tegnapi rendhagyó órán kanizsais tanárok – Sinkó Andrea, Kovacsics Bernadett és Merklin Ferenc – segítségével ismerkedhettek fizikai, biológiai, irodalmi szituációkkal.
Kiderült például, hogy 251 éve ugyanakkora – 13 méter átmérőjű – a porond: 1768-ban, Londonban nyitott az első modern kori cirkusz, azóta nem változtattak a méretén, így könnyen megoldhatók a vendégszereplések a világ bármely pontján.
A Kanizsai Dorottya Gimnázium Cirkusz órája
Nyugat.hu 2019.04.26.22:10
Richter Flórián Cirkusz társulata és a Kanizsai Dorottya Gimnázium tanárai együtt mutatják be, hogyan tanulhatnak fizikát, biológiát, matematikát, kémiát és irodalmat a diákok a manézsban.
Pénteken kihelyezett tanórát tartott a Szombathelyi Kanizsai Dorottya Gimnázium. A helyszín a Zanati út volt, azon belül is az ott helyett kapott Richter Flórián Cirkusz.
Fotó: Nagy Jácint
Kísérleti időpont foglalásához egy űrlap kitöltésével adhat meg néhány szükséges adatot. Töltse ki az űrlapot, majd küldje el részünkre!
Űrlap kitöltése